Aion Bank: in 2020 werd 43% meer mobiel betaald

Business
Mobile-banking-transactions
De Belgen hebben hun gewoonten veranderd in dit buitengewone jaar door het coronavirus. Ze betaalden meer mobiel en gaven veel meer geld uit via Google and Apple Pay. In het licht van deze ontwikkelingen heeft Aion Bank haar eerste rapport over Belgische mobiele betalingen gepubliceerd. Dat analyseert hoe consumenten hun betaalwijzen in 2020 hebben veranderd.

Aion Bank is nieuw in België. Het is een full-service digitale bank, speciaal opgericht om haar leden geld te besparen. Een van de diensten van het all-inclusive lidmaatschap van Aion Bank is het actief zoeken naar manieren om meer geld te besparen, meer te verdienen en minder uit te geven. De klant betaalt daar een vaste maandelijkse prijs voor zonder extra vergoedingen of provisies.

Aion Bank onderzocht haar gegevens over transacties in verkooppunten en e-commerce betalingen om na te gaan in welke mate mobiele portemonnees erop vooruitgingen tegenover standaard betaalmethodes. Terwijl de hoeveelheid reguliere bankkaartbetalingen relatief stabiel bleef, namen de uitgaven via mobiele portemonnees tussen het eerste en tweede kwartaal van dit jaar toe met 43%.

In de voorbije maanden wijzigden de lockdown-beperkingen in België, wat meteen een invloed had op de mobiele betalingen (Google en Apple Pay). In mei stegen die met meer dan 68%, zowel in winkels als online. De grootste stijging vond plaats tussen april en mei. De uitgaven in winkels via Apple Pay stegen toen met 84%.

Volgens de gegevens van Aion Bank lag de uitgave per transactie via Apple Pay voor aankopen bij e-commerce in juni 63% hoger dan in mei. In dezelfde periode lag de gemiddelde uitgave per transactie voor mobiele portemonnees in winkels ook lager wegens de stijging van het totale aantal mobiele betalingen. Volgens Aion’s data geven haar leden bijna half zoveel uit per transactie met hun mobiele portemonnee (Google of Apple Pay) in vergelijking met standaard betaalmethodes in winkels. Dit wijst er duidelijk op dat Belgen steeds meer gebruikmaken van hun mobiele portemonnees voor dagelijkse aankopen (bakkers, slager enz.) dan in vorige maanden.

Bovendien kunnen we aan de mobiele betalingen zien welke soort bedrijven tijdens de lockdown vaker werden bezocht en dus aan populariteit wonnen. Het is geen verrassing dat een groot aantal Belgen geld uitgaven aan bedrijven als Netflix, Skype en HelloFresh.

Ecommerce
Shop

Uit de data analyse over mobiele betalingen tegenover e-commerce blijkt dat thuis geld uitgeven een trend blijft. De tendens naar mobiele portefeuilles werd ook beïnvloed door de lockdown in België van 18 maart tot 18 april. Terwijl alle soorten uitgaven in winkels in maart en april met 45% daalden, stegen de uitgaven voor e-commerce via Apple Pay in dezelfde periode met 13%.

Kim Van Esbroeck, Country Head voor België van Aion Bank, merkt op: "COVID-19 bewees hoe belangrijk digitalisatie is voor betalingen en bankdiensten, waardoor het aantal betalingen met mobiele portemonnees steeg. Aion Bank ging van start in het midden van de Belgische lockdown en we konden vanaf de eerste dag volledig ten dienste staan van onze leden. Het is duidelijk dat bepaalde gewoonten van consumenten, zoals mobiele betalingen, door de pandemie werden bespoedigd. We reageren op het nieuwe normaal van onze leden door te blijven innoveren om thuisbankieren zo eenvoudig en plezierig mogelijk te maken."

Klanten kunnen de mobiele app downloaden in de iOS of Android appstores of een account aanvragen op aion.be.

Ontek Premium Lidmaatschap van Aion

Aion respecteert je privacy

We gebruiken cookies om je de beste surfervaring te bieden. De gegevens die door cookies en pixels worden verzameld, worden gebruikt om de website te optimaliseren voor onze bezoekers en om gerichte informatie aan te bieden.